Nederlands VO/IB-onderwijs bij LanguageOne: maatwerk in een internationale context

Steeds meer jongeren groeien op in een internationale omgeving, maar willen hun Nederlandse taalvaardigheid blijven ontwikkelen, ook op voortgezet onderwijsniveau. Of het nu gaat om aansluiting op het Nederlandse onderwijssysteem, het behalen van een IB-diploma of het onderhouden van hun moedertaal: LanguageOne biedt passend, flexibel en toekomstgericht taalonderwijs voor VO-leerlingen wereldwijd.

Wat houdt VO/IB-onderwijs bij LanguageOne in?

LanguageOne verzorgt Nederlands taalonderwijs voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, inclusief programma’s voor het International Baccalaureate: het Middle Years Programme (MYP) en het Diploma Programme (DP).

Ons aanbod sluit aan bij verschillende leerroutes:

  • Nederlands als moedertaal (Dutch A – Language Standard Level)
  • Nederlands als tweede taal (Dutch B)
  • Nederlands in het MYP (VO 1 t/m 4)

Of leerlingen nu worden voorbereid op terugkeer naar het Nederlandse onderwijs, op het IB-examen of op het onderhouden van hun taal en identiteit in het buitenland: wij bieden passende begeleiding op elk niveau. Verder zijn onze programma’s erkend, voldoen ze aan de internationale standaarden en sluiten ze aan bij het curriculum van internationale scholen.

Praktische aanpak: flexibel en op maat

VO-leerlingen volgen onderwijs bij LanguageOne als:

  • Geïntegreerde lessen: geïntegreerd in het lesrooster van de internationale school
  • Naschoolse les: na schooltijd op een van onze fysieke locaties
  • Online les: met wekelijkse live sessies en persoonlijke feedback

De lesinhoud wordt afgestemd op het niveau, het doel en de schoolcontext van de leerling. We werken in leerjaren, maar houden altijd oog voor persoonlijke groei, planning en motivatie.

Wat komt er inhoudelijk bij kijken?

Het VO/IB-onderwijs bij LanguageOne is meer dan alleen taalvaardigheid. Leerlingen ontwikkelen:

  • Analyserend en kritisch leesvermogen, met aandacht voor literaire en non-fictieteksten
  • Schrijfvaardigheid, afgestemd op verschillende tekstsoorten en doelgroepen
  • Mondelinge taalvaardigheid, met presentaties, discussie en reflecties
  • Inzicht in (inter)culturele contexten en kwesties, passend bij het IB-profiel
  • Academische vaardigheden, zoals tekststructuur, argumentatie en brongebruik

IB-leerlingen bestuderen gedurende een periode van twee jaar zeven literaire werken, zowel fictie als non-fictie. Daarnaast begeleiden we hen actief bij de verplichte onderdelen, zoals de Individual Oral (IO), Paper 1 en Paper 2.

Bij het voorbereiden op de IO of het schrijven van Paper 1 en 2 zie ik leerlingen echt groeien. Ze worden steeds zelfverzekerder in het onderbouwen van hun mening en het analyseren van teksten. Dat is prachtig om te zien.

MYP en DP

Binnen het MYP werken we met formatieve (ontwikkelingsgerichte) en summatieve assessments binnen iedere unit en verplichte literatuur. Deze assessments zijn afgestemd op het niveau van de leerling, waarbij we verschillende vormen van intelligentie proberen te prikkelen; denk aan talige, visueel-ruimtelijke en interpersoonlijke vaardigheden. Zo komen er verschillende eindopdrachten aan bod, denk aan een geschreven analyse, een creatieve presentatie of een podcast. Deze variatie helpt hen niet alleen hun sterke kanten te benutten, maar ook nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Voor het DP ligt de nadruk op academische vaardigheden zoals het schrijven en analyseren van literaire essays en het onderbouwen van een eigen interpretatie. Een belangrijk onderdeel is het mondelinge examen (Individual Oral), waarbij leerlingen regelmatig oefenen met de docent om hun presentatievaardigheden te versterken en zelfvertrouwen op te bouwen.

Door deze structurele begeleiding leren ze hun ideeën helder en overtuigend te verwoorden, een essentiële vaardigheid voor het examen en verder in hun academische loopbaan.

De literaire werken die we behandelen binnen het MYP en DP zijn zeer gevarieerd en roepen diverse (inter)culturele vraagstukken op, zoals migratie, identiteit, machtsverhoudingen en sociale rechtvaardigheid. De selectie bestaat uit boeken van zowel Nederlandse als internationale auteurs, wat zorgt voor een brede blik op de wereld en het verrijkt het perspectief van onze leerlingen. Door deze thematische en culturele diversiteit kunnen leerlingen zich verplaatsen in andere leefwerelden, wat bijdraagt aan hun empathisch vermogen en interculturele competenties, vaardigheden die perfect aansluiten bij het IB-profiel.

Persoonlijke begeleiding en evaluatie

We werken met kleine groepen of individuele trajecten en er is veel ruimte voor feedback en tussentijdse evaluaties. In samenwerking met de ouders en internationale scholen stemmen we het leertraject af op de toekomstplannen van de leerling.

Nederlands onderwijs bij LanguageOne biedt VO-leerlingen niet alleen taalvaardigheid, maar ook zelfvertrouwen, analytisch denkvermogen en interculturele competenties. Of ze nu willen terugstromen naar het Nederlandse onderwijs, examen willen doen voor het IB (Dutch A), hun Nederlandse roots willen onderhouden of willen toewerken naar het CNaVT-examen: wij begeleiden hen stap voor stap. Meer weten? Neem contact op met Hind Lahsen via Hind.Ait.Khouya.Lahsen@languageone.org of kijk op www.languageone.nl.

Nederlands VO/IB-onderwijs bij LanguageOne: maatwerk in een internationale context

Gratis online tijdschriften bij inschrijving!

Kies uit meer dan 75 titels. Schrijf uw kind voor 15 juni in!